Godziny pracy logopedy szkolnego
Poniedziałek 10.30 - 15.30
Wtorek 10.30 - 16.15 14.15 – 15.15 godzina dostępności 15.15 – 16. 15 rew.
Środa 10.30 - 15.30 14.30 - 17.00 świetlica, s.33
Czwartek 10.30 - 15.30
Piątek 7.45 - 10.00
Teresa Pyc
PLAN PRACY LOGOPEDY
- DIAGNOZOWANIE I CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO – PORZĄDKOWE Wrzesień
- Wstępne ( klasy I) i kontrolne ( klasy starsze) badania logopedyczne;
- uwzględnienie opinii logopedy z przedszkola.
- Zbieranie informacji od rodziców na temat zdrowia ich dzieci.
- Konsultacje specjalistyczne w przypadkach wątpliwych.
- Organizowanie zespołów ćwiczeniowych, ustalanie zajęć indywidualnych i grupowych.
- Uwzględnienie logopedycznych potrzeb dzieci z terenu gminy.
- TERAPIA LOGOPEDYCZNA WŁAŚCIWA Cały rok Metodyka postępowania logopedycznego:
- Ćwiczenia przygotowujące i usprawniające aparat mowy: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i relaksacyjne.
- Etap właściwy: wywoływanie brakujących głosek lub / i korygowanie realizowanych nieprawidłowo.
- Zastosowanie poprawnie brzmiących dźwięków w mowie spontanicznej oraz pomoc w przezwyciężaniu trudności w czytaniu , pisaniu, szeroko rozumianej komunikacji.
- Stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji werbalnej.
- Objęcie szczególną opieką dzieci z zaleceniami Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej w porozumieniu z wychowawcami, pedagogiem i pielęgniarką szkolną.
- PROFILAKTYKA Cały rok
- Indywidualne rozmowy z rodzicami.
- Uświadamianie rodzicom wpływu pewnych niewłaściwych zachowań ze wczesnego dzieciństwa na późniejszy rozwój mowy u dzieci.
- Zaproponowanie ćwiczeń i zabaw, możliwych do wykonywania na co dzień w domu, mogących zapobiec problemom artykulacyjnym
- Prelekcja na temat „ Jak ułatwić uczniom, w tym zaburzonym językowo, start w szkole?; wskazanie na dekalog logopedyczny, czyli informacje o tym co robić, a czego nie, by nasze dzieci nie miały kłopotów z komunikacją.
- Wspieranie nauczycieli w działaniach wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z realizacji programów szkolnych, m.in.;
- pomoc w przygotowaniu uczniów do udziału w konkursach recytatorskich
- organizacja konkursu logopedyczno – czytelniczego
- dzielenie się posiadaną literaturą fachową oraz wiedzą i umiejętnościami
- Współpraca z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną w Bełżycach oraz Zakładem Logopedii w Lublinie ( konsultowanie przypadków trudnych, wymagających specjalistycznych badań, opieki i leczenia)
- Zwracanie uwagi na język i estetykę wypowiedzi uczniów na terenie szkoły.
W miarę możliwości finansowych szkoły
- Doposażenie gabinetu logopedycznego w brakujące lub nowsze sprzęty.
- Zakup pomocy logopedycznych przydatnych do zajęć.
- Kursy i szkolenia .
Celem zajęć logopedycznych w szkole jest diagnozowanie oraz korygowanie wszelkich zaburzeń mowy u dzieci.
Kompleksowa terapia logopedyczna obejmuje: ·
- Kształtowanie i rozwijanie umiejętności mówienia i wypowiadania się. W wielu przypadkach praca musi tu być skupiona na prowokowaniu do mówienia, wykazaniu dziecku potrzeby werbalnego komunikowania się z otoczeniem.
- Korygowanie odstępów od normy fonetycznej.
- Bogacenie czynnego słownictwa dziecka.
- Prawidłową budowę zdań i wypowiedzi.
Zajęcia logopedyczne uzupełniają ćwiczenia wspomagające artykulację, doskonalące syntezę, analizę i pamięć słuchową, usprawniające słuch fonematyczny oraz zabawy i ćwiczenia ułatwiające czytanie i pisanie.
Ćwiczenia prowadzone są indywidualnie lub zespołowo (2-4 osoby) w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzenia, a także od możliwości czasowych i organizacyjnych uczniów.
Urozmaicają je językowe gry komputerowe, układanki, gry planszowe, pussy oraz piosenki, opowiastki i filmiki odtwarzane z płyt CD.
Konkurs literacki "Gmina w literze i eterze"
Uczniowie naszej szkoły, korzystając ze wsparcia nauczycieli lub rodziców wzięli udział w konkursie literackim "Gmina w literze i eterze" organizowanym przez GOKSIR w Niedrzwicy Dużej. Wyniki:
- I miejsce - Urszula Kosidło "Pierwszy dzień wakacji"
- II miejsce - Bartłomiej Adamczyk "Ostatnia stacja. Krótka historia urzędnika kolejowego"
- III miejsce - Wiktoria Hawrył "Wujek od dłutek"
- IV miejsce - Jędrzej Zaborski "Walka o Niedrzwicę"