Rozdział I: POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej.
§ 2
Samorząd Uczniowski, działający w Szkole Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej, zwany dalej SU, działa na podstawie Ustawy z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (tekst jedn.: Dz.U.z 2021r. poz.1082) - art. 85., Statutu Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej oraz niniejszego Regulaminu.
Rozdział II: CELE DZIAŁALNOŚCI SU
§ 3
Do głównych celów działalności SU należą:
1. promowanie i rozwijanie wśród uczniów samorządności na rzecz podejmowania wspólnych decyzji w sprawach szkoły;
2. przedstawianie dyrekcji, radzie pedagogicznej oraz radzie rodziców wniosków, opinii
i potrzeb uczniów we wszystkich sprawach szkoły;
3. zwiększanie aktywności uczniowskiej, rozwijanie zainteresowań uczniów i realizowanie własnych pomysłów dla wspólnego dobra;
4. promowanie wiedzy na temat praw uczniów i czuwanie nad ich przestrzeganiem;
5. organizowanie i zachęcanie uczniów do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej, naukowej w szkole;
6. reprezentowanie działalności SU przed dyrekcją, radą pedagogiczną, radą rodziców
i innymi organami.
Rozdział III: OPIEKUN SU
§ 4
1. Opiekę nad pracą SU sprawuje opiekun SU.
2. Opiekun SU wybierany jest na 3 lata przez ogół uczniów klas IV-VIII.
3. Prawo kandydowania przysługuje wszystkim nauczycielom za ich zgodą.
4. Rolą opiekuna jest koordynowanie pracy SU, doradzanie i pomaganie w realizacji zadań oraz inspirowanie uczniów do samodzielnej działalności.
5. Opiekun SU wspomaga jego działalność poprzez:
1) wsparcie SU w sprawach merytorycznych i organizacyjnych,
2) inspirowanie uczniów do działania,
3) pośredniczenie w relacjach SU z dyrekcją oraz radą pedagogiczną.
Rozdział IV: ORGANY SU – KOMPETENCJE, ZADANIA, STRUKTURA
§ 5
Do wybieralnych organów SU należy Rada Samorządu Uczniowskiego, w której skład wchodzi przewodniczący, zastępca oraz członkowie Rady.
§ 6
Do kompetencji Rady SU należy:
1. inspirowanie i zachęcanie uczniów do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej, naukowej w szkole;
2. informowanie uczniów o działalności Rady SU;
3. przedstawianie dyrekcji, radzie pedagogicznej, radzie rodziców wniosków, opinii, sugestii członków SU;
4. obrady RSU zwoływane są przez Przewodniczącego SU lub na żądanie co najmniej połowy członków Rady SU lub opiekuna SU przynajmniej raz w miesiącu.
§ 7
Do obowiązków członków Rady SU należy:
- koordynowanie, inicjowanie i organizowanie działań uczniowskich;
- opracowanie rocznego planu działania SU;
- identyfikacja potrzeb uczniów i odpowiadanie na te potrzeby;
- zbieranie i dokumentowanie pracy SU;
- uczestnictwo w pracach Rady SU i realizacja celów SU;
- stosowanie się w swojej działalności do wytycznych dyrekcji;
- uwzględnianie w swojej działalności potrzeb uczniów;
- troska o wysoki poziom organizacyjny i dobrą atmosferę podczas pracy SU;
- respektowanie ogólnie przyjętych norm społecznych i zasad etycznych;
10. włączanie uczniów w ogólnoszkolne działania Rady SU.
§ 8
Rada SU składa się z:
1. Przewodniczącego SU;
2. Zastępcy SU;
3. Skarbnika;
4. Sekretarza;
5. 11 członków Rady.
§ 9
Do kompetencji Przewodniczącego należy, SU w szczególności:
1. kierowanie pracą Rady SU;
2. reprezentacja SU wobec dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców oraz innych
organizacji;
3. przedstawianie uczniom, dyrekcji, radzie pedagogicznej sprawozdanie z działalności SU;
4. zwoływanie i przewodniczenie zebraniom Rady SU;
§ 10
Do obowiązków Skarbnika Rady SU należy:
1. gromadzenie rachunków i środków finansowych;
2. dokumentowanie wydatków.
§ 11
Podział obowiązków i zadań w poszczególnych obszarach działań stałych członków Rady SU zostaje ustalony na pierwszym posiedzeniu Rady.
§ 12
Rada SU podejmuje decyzje większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
Rozdział V: ORDYNACJA WYBORCZA
§ 13
- Rada SU jest wybierana co roku, najpóźniej do 10 X.
- Wybory do Rady SU są równe, tajne, powszechne, bezpośrednie i większościowe.
- Na ostatnim zebraniu Rada SU może w porozumieniu z dyrekcją i opiekunami zdecydować o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających do Rady SU. Co najmniej raz na 3 lata przeprowadza się wybory całościowe.
§ 14
Prawo głosowania (czynne prawo wyborcze) posiadają uczniowie klas IV – VIII.
§ 15
Prawo kandydowania (bierne prawo wyborcze) na:
1. członka Rady SU – posiada każdy uczeń danej klasy od IV do VIII z minimum bardzo dobrym zachowaniem.
2. Opiekuna SU – posiada każdy członek rady pedagogicznej.
§ 16
Ogólnoszkolne wybory do Rady SU oraz Opiekuna SU przeprowadza Szkolna Komisja Wyborcza, w skład której wchodzi od 3 do 5 uczniów, którzy nie są kandydatami, powołanych przez opiekuna SU.
§ 17
Szkolna Komisja Wyborcza powoływana jest na 3 tygodnie przed ustalonym przez dyrekcję szkoły terminem wyborów. Do jej obowiązków należy:
1. przyjęcie zgłoszeń od kandydatów,
2. określenie i ogłoszenie nazwisk kandydatów oraz zasad prowadzenia kampanii wyborczej przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem wyborów,
3. przygotowanie wyborów,
4. ogłoszenie terminu i miejsca wyborów,
5. przeprowadzenie wyborów,
6. obliczenie głosów,
7. sporządzenie protokołu z wyborów i ogłoszenie ich wyników,
8. w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyników można wnieść na piśmie sprzeciw do Dyrektora szkoły odnośnie ważności wyborów,
9. prawo wniesienia sprzeciwu przysługuje uprawnionym do głosowania uczniom,
10. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Szkolną Komisją Wyborczą w ciągu 10 dni rozstrzyga o ważności lub nieważności wyborów. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.
§ 18
Ogólnoszkolne wybory dokonują się w następujący sposób:
1. Kandydaci prowadzą kampanię wyborczą w czasie 2 tygodni przed ustalonym przez dyrekcję szkoły terminem wyborów i według zasad określonych przez Szkolną Komisję Wyborczą.
2. Głosowanie dokonuje się poprzez stawienie się przed Szkolną Komisją Wyborczą
w określonym miejscu i terminie, złożenie podpisu na liście oraz wypełnienie kart do głosowania według instrukcji na niej zamieszczonej i wrzucenie karty do urny wyborczej.
3. Członkami Rady SU zostaje maksymalnie 15 pierwszych osób, które otrzymało największą liczbę głosów.
4. Przewodniczącym Rady SU zostaje osoba, która otrzymała największą liczbę głosów
w głosowaniu spośród wszystkich wybranych członków SU.
5. Zastępcą Przewodniczącego Rady SU zostaje osoba, która otrzymała drugą w kolejności liczbę głosów spośród wszystkich wybranych członków Rady SU.
6. Jeżeli ze względu na równość liczby głosów oddanych na kandydatów zaistnieje trudność w dzieleniu mandatów, Szkolna Komisja Wyborcza zarządza losowanie.
§ 19
1. Mandat członka Rady SU wygasa w przypadku:
1) rezygnacji,
2) upływu kadencji,
3) ukończenia nauki w szkole lub przeniesienia do innej szkoły,
4) śmierci członka;
5) odwołania decyzją Dyrektora szkoły na wniosek opiekuna SU i RSU.
2. W przypadku odwołania, o którym mowa w ust. 1 pkt. 5 uczeń ma prawo do pisemnego odwołania się od decyzji Dyrektora szkoły w terminie 7 dni. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.
3. Mandat Opiekuna SU wygasa w razie:
1) rezygnacji,
2) końca kadencji,
3) odwołania decyzją dyrekcji szkoły lub rady pedagogicznej;
4) rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy
4. Jeśli wygaśnięcie mandatu następuje w czasie kadencji:
1) w miejsce stałych członków Rady SU powołuje się osoby, które uzyskały kolejną najwyższą liczbę głosów w wyborach lub przeprowadza się wybory uzupełniające;
2) w przypadku przewodniczącego Rady SU – na czas określony obowiązki przewodniczącego pełni wiceprzewodniczący lub przeprowadza się uzupełniające wybory;
3) w przypadku wygaśnięcia mandatu Opiekuna SU – Rada SU w ciągu miesiąca od chwili wygaśnięcia mandatu przeprowadza uzupełniające wybory powszechne, a w tym czasie obowiązki opiekuna pełni tymczasowo Dyrektor szkoły.
Rozdział VI: DOKUMENTACJA SU
§ 20
Dokumentację SU stanowią:
- Roczny plan pracy.
- Protokoły/notatki ze spotkań.
Rozdział VII: PRZEPISY KOŃCOWE – TECHNICZNE
§ 21
- Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej ma prawo zawiesić lub uchylić postanowienie RSU, jeśli jest to sprzeczne ze Statutem lub możliwościami szkoły.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem, a dotyczących SU decyduje Dyrektor szkoły w porozumieniu z opiekunem SU i Radą SU.
- Zmiany Regulaminu SU można dokonać podczas obrad Rady SU na wniosek
opiekuna SU, dyrekcji szkoły lub co najmniej połowy członków Rady SU.
4. Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 09.12.2022r.